Tuesday, April 21, 2009

Tadabur Quran

SURAH AL-BAQARAH;208

maksudnya:

"wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan. sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yang terang nyata"...


Ayat ini menegaskan bahawa sekiranya kamu mengaku bahawa diri kamu adalah beriman, berpeganglah dengan syariat islam dengan mematuhi dan menerima setiap hukum-hukum islam dengan bulat-bulat tanpa ragu-ragu.hukum-hukum islam yg wajib diterima ialah segala hukum yang telah ditetapkan oleh Allah termasuk hukum hudud dan kisas.

barang siapa yg tidak menerima atau menyokong golongan yg menolong hukum Allah, maka dia termasuk golongan tersebut. golongan yg menolak hukum Allah adalah zalim kpd Allah dan sesiapa merasakan terdetik pada hatinya bahawa golongan zalim adalah betul, maka celakalah kamu. menerima bulat-bulat maksudnya ialah mengamalkan semua hukum-hukum Allah dan bukannya hanya memilih hukum yang selari dengan kehendak penguasa.


cuba kita melihat dan berfikir sejenak perbuatan-perbuatan kita dlm solat.

kita mengangkat takbir tanda kita menyerah diri kpd Allah dan tidak sedikitpun melawan Allah. sujud kita adalah tanda penghinaan diri kita kpd Allah tetapi bg golongan yg mendustakan agama, mengaku islam ttp mengikut jejak syaitan, mereka mengangkat takbr ttp menentang ulama-ulama islam.


pada zaman Rasulullah saw, ayt ini disampaikan supaya umat islam berwaspada terhadap orang munafiq. pada zaman kita skrg, kita diingatkan utk:
1. sentiasa berwaspada,
2. tidak mudah percaya,
3. tidak mudah lupa dan
4. termakan dgn pujukan2 mengikut jejak syaitan.

maka dari itu, di sinilah pentingnya sebuah nasihat. rasulullah saw bersabda,
"agama itu adalh nasihat" iaitu nasihat kpd Allah n Rasul-Nya, nasihat kpd pemimpin dan kepada umat islam.

"Nasihat Kepada Allah dan Rasul-Nya"
maksudnya kita beribadat ikhlas hanya kpd Allah.
dan nasihat kp RasulNya kita tunduk dan patuh sunah beliau.
"nasihat untuk pemimpin', maksudnya adlh mengingatkan mereka jika mereka salah.
kata nabi, akan mendapatkan pahal yg besar bagi mereka yg mengatakan kebenaran dihadapan penguasa yg zalim.

No comments:

Post a Comment