Monday, April 27, 2009

SIFAT HASAD

sifat hasad ini adalah sifat yang bercabang daripada sifat bakhil kerana orang yang bakhil ialah orang yang tidak mahu memberikan sesuatu yang ada ditangannya kepada orang lain dan 'syahih'(sangat bakhil) ialah orang yang tidak mahu melihat kurniaan Allah itu milik Allah yang sebenarnya bukan miliknya, tercurah kepada sesiapa sahaja daripada hamba Allah.


maka syahih ini lebih jahat daripada bakhil dan orang yang HASAD ialah orang yang merasa keberatan bahawa Allah mencurahkan nikmat dan kurniaannya kepada salah sorang diantara hamba Allah, baik nikmat itu yang berupa ilmu, harta, kecintaan manusia atau apa sahaja habuan yang diberikan Allah kepada hambanya.


sehingga orang yang hasad ini bercita-cita kalau boleh nikmat Allah itu hilang daripada orang lain walaupun dia tidak mendapat apa2 keuntungan daripada hilangnya nikmat tersbut.

maka sifat hasad ini adalah kejahatn yang luar biasa oleh kerana itu Rasullah pernah bersabda yang bermaksud 'sifat hasad itu memakan akan pahala kebaikan serta api memakan kayu bakar'


orang yang hasad ini sebenarnya sentiasa jauh daripada kasih sayang dan sentiasa berada dalam siksaan didunia inidan akhirat nanti.

didunia ini dia tersiksa dengan tekanan perasaan kerana bila2 masa Allah selalu mencurahkan kurnianya kepada orang ramai bahkan kepada kawan2orang yg hasad itu yg dia kenali. Allah sentiasa mencurahkan nikmat ilmu, harta, dan kedudukan maka sentiasa pula orang yg hasad itu dlm penyeksaan bila melihat kemurahan Allahterhadap orang lain. maka begitulah keadaan sampai keakhir hayatnya.

seluruh kaum muslimin apa2 yg ia cintai bg dirinya sendiri bahkan sepatutnya hendaklah ia bersama dengan perasaan seluruh kaum muslimin baik dalam kesenangan ataupun dlm kesusahan.

org islam itu ibarat sebuah bangunan.... dimana satu bahagian mengukuhkan bahagian yg lain dan seperti sebatang tubuh apabila mana2 anggota merasa sakit maka sakitlah seliuruh anggotanya.

jadi jika engkau dapati hatimu bukan bukan dlm keadaan yg seperti ini maka sifat hasad masih wujud didalam hatimu dan hendaklah engkau berusaha membersihkan krn usahamu dlm menghilangkan penyakit hati ini adalah lebih penting daripada engkau menyibukkan diri utk mendalami ilmu al-faru'(cabang2 ilmu fikah yang halus2) yg ganjil2 dan memperdalami masalah2 yg dikhilafkan oleh para ulama.

No comments:

Post a Comment