Thursday, February 24, 2011

Mencintai seseorang hanya kerana Allah SWT


Assalamualaikum wahai sahabat2 seperjuanganku..semoga kalian sentiasa berada di bawah lindungan Allah.

Seseorang di sini maksudnya adalah seorang muslim. Kita menganggap semua kaum muslimin adalah saudara, namun tahap persaudaraan dan rasa cinta kepada mereka berbeza-beza, sesuai dengan ketaatannya kepada Allah SWT.

Kita disuruh untuk menjauhi orang yang sering melakukan perbuatan derhaka. namun, sebaliknya orang yang mentaati Allah, harus dicintai dan didekati.

Walau bagaimanapun, kadangkala kita menemui orang yang terus menjauhi orang lain yang melakukan kesalahan kecil serta terus secara membuta tuli memberikannya gelaran fasik, dan melemparkan pelbagai macam tuduhan kepadanya. Malangnya...orang sebegini merupakan tanda bahawa dirinya tidak begitu memahami agama. padahal kita disuruh untuk bersikap wajar dan pertengahan.

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Baqarah: 269 yang bermaksud:
" Allah memberikan hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan yang ditentukan-Nya). dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak. dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya."

Hikmat adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. seperti, menempatkan orang lain sesuai dengan kedudukan serta tingkat kedekatannya kepada Allah.

Dalam hadis telah dinyatakan bahawa di antara tujuh orang yang mendapatkan naungan Allah pada hari yang tiada naungan selain naungan-Nya adalah:

" Dua orang yang saling mencintai di jalan Allah, berkumpul dan berpisah kerana Allah." (HR Bukhari dan Muslim)

Agama islam adalah agama pembuktian, kepatuhan, bukan agama pengakuan semata-mata. jadi bukan perkara pelik jika kita melihat orang hina yang mendirikan solat, berpuasa, menunaikan haji dan umrah, namun berteman akrab dengan orang yang suka berbuat kerosakan dan kemungkaran.

Orang yang bertaqwa wajib mencintai orang soleh dan membenci orang yang suka berbuat maksiat, meskipun orang yang melakukan maksiat tersebut adalah saudaranya. sebab, Rasulullah bersabda:

"Seseorang itu sesuai dengan agama temannya" (HR. Abu Daud, Tirmizi, Ahmad dan Hakim)

Seorang penyair berkata:
Tentang seseorang jangan bertanya siapa dia sebenarnya
Akan tetapi tanyalah tentang kawan sepergaulannya
Kerana setiap kawan itu mencontohi siapa yang ditemaninya.


berdasarkan kenyataan di atas, orang yang pemahaman agamanya tinggi adalah orang yang layak dijadikan teman. sebab orang yang memahami agama serta mengamalkan ilmunya-sebagaimana yang dikatakan oleh al-Hassan- akan menjaga kita ketika ada mahupun ketika kita tidak ada di hadapannya.

kewajipan orang muslim adalah mencintai orang soleh dan musleh, mendekati mereka, dan tidak membenci mereka. Membenci mereka sama dengan membenci sunnah, mengingati sifat-sifat yang dimiliki orang soleh bertepatan dengan sunnah.

Akan tetapi...kalau membenci mereka kerana perilaku yang tidak sesuai dengan islam seperti kasar,keras,dan kejam maka dibolehkan.

Namun, kewajipan kita adalah menasihati dan menerangkan kesalahan mereka. Sebab, mereka semua adalah manusia yang kadang-kadang berbuat benar dan kadang-kadang berbuat salah.

Iman Syafi'i berkata:

Aku mencintai orang-orang soleh
Sekalipun aku bukan sebahagian daripada mereka
Aku berharap mendapatkan syafaat dari mereka
Aku benci orang yang gemar melakukan maksiat
Sekalipun aku juga pernah melakukannya.

lihatlah sahabat-sahabat bahawasanya, persahabatan itu sungguh indah andai ia didasari dengan keimanan yang benar-benar mantap kepada Allah. Oleh itu, untuk mencintai dan dicintai oleh orang-orang yang soleh maka kita juga perlulah berusaha untuk menjadi seorang muslim yang soleh dan musleh..Insyaallah(^_^)

Sahabat-sahabatku...Aku mencintaimu kerana Allah, semoga perjuangan kita sentiasa mendapat keredhaan daripada Allah SWT.
Anak-anak usrahku, aku mencintaimu kerana Allah..
coretan buat anak usrahku:
Dindaku,
Maafkan aku kerana tidak selalu di sisi kalian,
tidak selalu menghiburkan,
malah aku sering menyakitkan,
kebajikan kalian seringku abaikan.

Dindaku,
aku ingin memohon ampun dari kalian,
seandainya aku bukan yang kalian mahukan,
Bukan aku tidak mahu berikan ganjaran,
kerana aku mahu kalian tahu hadiah bukan sandaran.

Dindaku,
tidakku harap pada sanjungan,
Tidak juga pada pujian,
Cukuplah sekadar kalian hiaskan,
Diri kalian dengan keimanan.
Wa'Allahualam.






1 comment:

  1. "membenci orang yang suka berbuat maksiat, meskipun orang yang melakukan maksiat tersebut adalah saudaranya"

    membenci orangnya atau perilakunya?

    ReplyDelete