Sunday, March 27, 2011

KEMBALIKAN ROH PERJUANGAN YANG SEMAKIN PUDAR ITU




Salam mujahadah buat sahabat sekalian..


Pertama sekali, ana bersyukur kerana telah berjaya menyelesaikan pengalaman berasaskan sekolah(PBS) di SK Taman Johor Jaya III. Insyaallah perjalanan jauh ke Johor tersebut tidak sia-sia dengan pengalaman yang ana dapat ketika berada di sekolah tersebut. Pada minggu lepas pula ana telah selesai satu projek lawatan ke persidangan Parlimen Malaysia di KL dan sempat menemuramah YB-YB dari pihak kerajaan dan pembangkang. Walaupun agak terkilan kerana ketika melangkah masuk ke dewan persidangan parlimen ana melihat kelibat seorang YB yang tidur.


Namun, dalam kesibukan menyelesaikan tugasan assignment dan projek-projek, ana sedar akan amanah yang lebih besar yang Allah telah berikan kepada kita untuk mengislahkan diri dan mad’u masing-masing. Bahkan lebih besar dari itu adalah untuk mengislamisasikan keadaan dan menempuhi cabaran dengan keimanan. Sekarang ini bukanlah masa untuk kita memikirkan soal hiburan, kesenangan dan apatah lagi persoalan tentang hati yang akan menyebabkan roh perjuangan semakin pudar. KEMBALIKAN ROH PERJUANGAN YANG SEMAKIN PUDAR ITU..



Insyaallah, ana yakin setiap dari kita pasti mempunyai matlamat hidup untuk mendapat keredhaan Allah SWT. Kali ini ana ingin membawa sahabat-sahabat kembali kepada matlamat dan tujuan sebenar usrah.


Sebelum itu, adakah antum semua tahu apakah yang dimaksudkan dengan “usrah”? perkataan usrah berasal dari kalimah Bahasa Arab yang bererti keluarga. Secara umumnya ia adalah untuk menunjukkan adanya hubungan atau ikatan persaudaraan sesama manusia. Namun, dalam konteks harakiah Islamiyyah usrah bererti satu unit keluarga yang diikat oleh kesatuan akidah (kesatuan keimanan), kesatuan pemikiran (fikrah), kesatuan kesedaran tentang persamaan sejarah dan nasib serta kesatuan cita-cita perjuangan untuk berkerjasama bagi membolehkan kerja-kerja amal jama’i dan amal islami dilaksanakan dengan teratur sehingga tertegaknya Daulah dan khalifah islamiyyah.


Itulah ikatan aqidah, yang merupakan ikatan yang paling bersih dan paling mulia, kerana aqidah inilah yang menjadi kayu pengukur bagi menentukan kebenaran sesuatu sistem dan matlamat hidup manusia.


Harakah Islamiyyah akan memperoleh keuntungan yang sangat besar andai anggota-anggotanya terdiri daripada orang-orang yang mempunyai kefahaman islam yang baik, memiliki sahsiah yang mulia dan menarik, dan memahami tatacara bergerak dalam jemaah islamiyyah, serta mampu membawa fikrah jema’ah.


Oleh itu, salah satu dari institusi tarbiyyah yang paling penting ialah USRAH. Justeru, tujuan utama usrah merangkumi beberapa perkara bagi melahirkan individu yang TAHU, MAHU & MAMPU. Antara matlamat usrah yang perlu diketahui oleh setiap naqib dan naqibah adalah;


1) memberi kefahaman yang benar dan jelas terhadap Tasawwur Islam.


2) meningkatkan penghayatan a’mal Islami dan menghidupkan rasa tanggungjawab untuk menjaga dan mempertahankan kemuliaan dan ketinggian ajaran islam sama ada secara peribadi (fardi) atau berjemaah (jama’i)


3) menjalin dan mengukuhkan ikatan ukhwah dan persaudaraan dan memupuk semangat bertindak dan bekerja secara jamaah.


4) membina aqliyyah jama’iyyah di kalangan anggota.


5) menyalurkan arahan-arahan jama’ah dalam mengislahkan masyarakat.


6) menggiat dan menyelaraskan usaha untuk mempelajari selok belok perjuangan dari pengalaman gerakan islam seluruh dunia.


7) mendidik, memupuk bakat serta mengeluarkan aktivis-aktivis yang benar-benar mampu dan teguh pendirian serta sihat tubuh badan, sempurna dalam pemahaman ilmu serta akhlak.


8) memastikan bahawa yang bakal menempati saff pimpinan ialah orang-orang yang layak, jujur dan ikhlas. Memastikan bahawa orang yang memegang pimpinan adalah Arrajulul Munasib fil Makanil Munasib(orang yang layak di tempat munasabah)


9) memastikan bahawa barisan perjuangan tidak dimasuki oleh pemikiran yang sumbang dan musuh.


10) berusaha meningkatkan bentuk penyusunan organisasi yang piawai atau mampu menghadapi tahap-tahap perjuangan tanpa diserapi oleh anasir pemecah yang menggugat harakah.


Persoalannya adakah kita sudah bersedia untuk memegang amanah ini?? jadikanlah jawatan atau amanah yang ditakhlifkan sebagai medan untuk menggondol anugerah Allah dan mempertingkatkan amal. Insyaallah matlamat di atas boleh kita kaitkan dan sesuaikan dengan suasana di bumi IPG KDRI. Semoga menjadi satu peringatan kepada ana dan sahabat-sahabat naqib dan naqibah untuk muhasabah dan mujahadah. Setiap ‘amal kerja yang telah berlaku perlu dinilai dengan neraca syari’at Ilahi. Amal da’wah dan tarbiyyah lebih perlu dinilai supaya ia dapat diperbaiki dan dibersihkan agar da’wah benar-benar menjadi bersih dan murni. Seorang penda’wah juga manusia biasa, tidak terlepas dari kesilapan, justeru itu dia perlu menghisap dan memperbaiki diri apabila terlanjur membuat sesuatu kesilapan. Sifat sanggup menegur dan memperbaiki diri adalah sifat yang baik dan terpuji.



Renungilah kata-kata Saiyyidina Umar Al-Khattab:

“ Hitunglah diri kamu, sebelum kamu dihitung di hadapan Allah, dan timbanglah ‘amal diri kamu sebelum kamu ditimbang di hadapan Allah.”

sesungguhnya seseorang mujahidin dan da'ie itu sentiasa berada di ambang 5 perkara sukar iaitu:

1) orang-orang mukmin yang dengki pada kita

2) orang-orang munafik yang benci pada kita

3) orang-orang islam yang suka memerangi islam

4)syaitan-syaitan yang sentiasa menyesatkan kita

5) nafsu-nafsu yang sentiasa berusaha mengalahkan kita.

peliharalah Allah, maka Allah akan pelihara kita...

Waallahu’alam,

Bersedia ditarbiyyah untuk mentarbiyyah.


Insyaallah untuk entri akan datang ana akan berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang Gerakan islam dan gerak kerja golongan wanita. Semoga dipermudahkan…

Sekian, wassalam.

2 comments:

  1. gud post! apabila menatap tajuk post ni, seakan2 sama dgn tjuk post pd bulan mac yg prnah sy post di blog sy, blh rujuk:

    http://khalifah105.blogspot.com/2011/03/apabila-roh-perjuangan-semakin-pudar.html

    smoga roh prjuangan kita sntiasa dituntun dgn hidayahNya,amin

    ReplyDelete
  2. amin..syukran ustz..smga kita dpt kembalikan roh perjuangan yg semakin pudar itu... semoga dpt manfaat ats perkongsian ilmu ini...insyaAllah..

    ReplyDelete