Saturday, January 23, 2010

Assalamualaikum...

Semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan Allah walau dimana sahaja kita berada.

Minggu lepas ana sempat bertanya khabar kepada family angkat ana di Kampung Sosondoton,Ranau,Sabah... Alhamdulillah...kakak angkat ana membalas mesej ana.
ana mula bertanyakan khabar mama dan abah angkat ana di sana... kakak angkat ana iaitu kak hasrineh bagitau ana mama sudah pandai membaca surah al-fatihah dan surah al-ikhlas...ana rasa bersyukur sangat2...mama bersungguh untuk mempelajari agama daripada kakak angkat ana tu dan yang paling terharunya mama teringin sangat nak tengok gambar ana,kak amy, dan kak mariam. kak amy dan kak mariam adalah kakak yang dapat keluarga angkat sama dengan ana.

Rindu ana kepada Sabah semakin menebal... kakak angkat ana pula berharap sangat ana dapat di postingkan ke sana...em...termenung panjang ana... kalau ikutkan hati memang nak posting ke sana dan meneruskan dakwah di sana. tapi, mungkin keluarga ana tak benarkan sebab terlalu jauh. tapi ana menyimpan azam untuk pergi lagi ke sana satu hari nanti jika diizinkan Allah dengan membawa misi dakwah.

Ana suka mengembara di tempat orang mencari dan mengutip pengalaman baru, kerana pengalaman tu tak mampu nak dibeli kerana terlalu mahal nilainya. baru-baru ini kak Izzah(kakak ana) pergi ke Thailand untuk misi dakwah, ana sangat teruja mendengar pengalaman dia di sana. bertuah sungguh kakak ana kerana diberi peluang untuk ke sana. mampukah ana untuk berdakwah ke sana??? em....ana rasa ana tak mampu..masih banyak lagi yang ana perlu belajar. ana masih tidak layak untuk bergelar pendakwah kerana diri ana sendiri perlu didakwahkan dahulu..hihi(^-^)

Tapi apa yang penting bagi ana adalah semangat berdakwah tu perlu ada dalam diri setiap orang. kerana sebagai seorang muslim kita telah diberi amanah untuk melakukan amal makruf nahi mungkar...

Bercakap tentang amanah ni ana teringat pula tentang perkembangan isu semasa maktab, sibuk dengan berkempen untuk pilihanraya JPP. ana berharap sangat bakal pemimpin JPP yang seterusnya ini dapat menjalankan amanah dengan sebaiknya sambil menitik beratkan soal agama. pemimpin yang baik perlu ikhlas dalam melaksanakan tugasnya dan sanggup berkorban masa, tenaga, dan wang. Teringat pada satu kata pujangga "Jangan Bicara Soal Perjuangan Jika Takut Pada Risiko"
Waallahualam...

2 comments:

  1. akAK PNah dgR AYat tU

    jgN BIcarA SOAl perjuanGAN jikA TAkuT PADa risikO

    sokoNG

    jOm ke SABaH!

    haHA

    LALALA :D

    ReplyDelete
  2. perkongsian yg mnarik..semoga dberikan kekuatan utk terus mnulis..amin (^_^)

    ReplyDelete