Friday, July 10, 2009

WASIAT



Aku berwasiat kepadamu agar lebih tekun terhadap pekerjaan, dan tidak tunduk pada kelemahan hati, kemalasan, dan menyerah kepada kekosongan.

Tapi bangunlah! Perbaikilah segalanya… tunaikanlah tugasmu, solatlah, bacalah kitab Allah, buku yang bermanfaat, duduklah bersama jiran tetanggamu, rakan-rakanmu, dan bersembanglah bersama mereka atas perkara yang dapat mendekatkan diri kepada ALLAH. Pada saat itu engkau akan merasakan kebahagiaan, kelapangan dan kegembiraan.
Hendaklah engkau menjaga penampilanmu, kecantikan anggota badanmu, wewangian dalam rumah, dan akhlak yang mulia yang engkau kenakan untuk menemui suami,anak-anak,saudara-mara dan rakan-rakan wanitamu dengan senyuman yang ikhlas dan bertolak ansur…

Aku peringatkan engkau agar menjauhi perbuatan maksiat kerana sesungguhnya ia adalah penyebab kesedihan. Khasnya perbuatan maksiat yang banyak dilakukan wanita, seperti melihat sesuatu yang haramkan, menampakkan kecantikan, berkhalwat dengan orang yang bukan mahram, menyumpah dan membuat fitnah, mengingkari hak-hak suami dan tidak mengakui kebaikannya.

Semua perbuatan tersebut banyak dilakukan oleh kaum wanita kecuali mereka yang mendapatkan rahmat dari Allah. Takutlah engkau akan murka Allah. Dan bertaqwalah kepadaNya,kerana taqwa adalah jaminan kebahagiaanmu dan keredaan-Nya atas ketulusan hatimu.
Waallahhualam,

salam Ukhwahfillah...

No comments:

Post a Comment